Projekt „Dziecko z pasją”

Informacje o projekcie: https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/dziecko-z-pasja


 

 

 

 

 

 

 

 

Klasa 2c

Kolejne trzy lekcje z projektu wzbogaciły wiedzę uczniów o kosmosie.

Jak zbudować rakietę kosmiczną? Jak zaprojektować strój kosmonauty? Czy gwiazdy naprawdę spadają?

Uczniowie z zaciekawieniem obejrzeli film o rakietach kosmicznych oraz instrukcję stworzenia prototypu rakiety. Zbudowali w parach lub indywidualnie bardzo pomysłowe rakiety z butelek i klocków. Dyskutowali nad budową rakiety. Temat zafascynował szczególnie chłopców.

Projektując stroje kosmiczne uczniowie poszerzyli swoją wiedzę z astronomii i rozwinęli umiejętności matematyczne oraz plastyczne. Z ciekawością obejrzeli krótki film edukacyjny poświęcony właściwościom skafandrów kosmicznych.

Oglądając film o gwiazdach dowiedzieli się, czym są gwiazdy. Dzięki zabawie ruchowej przekonali się i zapamiętali, czym różni się meteor od meteorytu i meteoroidu, Rozmowa poparta prezentacją multimedialną pozwoliła im w pełni zrozumieć zjawisko „spadającej gwiazdy”. W filmie zobaczyli prawdziwe „kosmiczne prezenty”, znajdujące się w kolekcji Olsztyńskiego Obserwatorium Astronomicznego.

Chłopiec siedzi w ławce i wykonuje rakietę z butelki, maluje czubek rakiety pędzelkiem Dzieci bawią się w spadające na Ziemię meteoryty. Dziewczynka stoi z balonem, na którym jest napis Ziemia, trzech chłopców i jedna dziewczynka rzucają kulkami zrobionymi z gazet w balon -Ziemię tak jak meteoryty spadają na Ziemię. Dzieci siedzą na krzesłach przed tablicą multimedialną i oglądają filmik: Czy gwiazdy naprawdę spadają? Chłopiec stoi i pokazuje na obrazku pokolorowany przez niego strój kosmonauty. Chłopiec stoi przed wiszącą na ścianie gazetką z tematem i ilustracjami projektu, i pokazuje swoją rakietę. Na stoliku stoją rakiety wykonane z klocków. Czworo uczniów wykonuje w parach z butelek rakiety kosmiczne.

—————————————————————————————————————————

Mali Ekonomiści

Klasa 3a

Na kolejnych dwóch zajęciach uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób rozłożone są produkty na półkach w sklepie i jak wpływa to na wybory konsumenckie. W kolejnych aktywnościach dzieci skupiły się przede wszystkim na oznaczeniach zamieszczonych na produktach. Samodzielnie tropili różne symbole na opakowaniach, a następnie przyporządkowali je do odpowiednich opisów. Zdobytą  wiedzę wykorzystają do tego, by wybrać produkty i opakowania, które są najlepsze dla zdrowia i środowiska. W trakcie zajęć wprowadzone zostały podstawowe zagadnienia z ekonomii. Uczniowie, pracując w grupach, poznali definicję waluty oraz dokonali prostych przeliczeń walutowych. Samodzielnie przeprowadzili analizę dwóch przypadków wystąpienia niekontrolowanego dopływu pieniędzy na rynek, a następnie wzięli udział w symulacji zakupów na targu, która pozwoliła im na zdefiniowanie, czym jest popyt, konkurencja oraz w jaki sposób wpływają one na kształtowanie cen. 

 

 

Klasa 2c

Zajęcia z projektu: W kosmos z klasą .

Lekcja 3

Ile planet ma Układ Słoneczny? Jak powstają planety?

Na zajęciach uczniowie zdobyli podstawowe informacje o Układzie Słonecznym. Wykonali z balonów oklejonych gazetami i pomalowanych planety. Dowiedzieli się z filmu, jak powstają planety, ile lat ma Ziemia i planety. Oglądali prezentację multimedialną i poznali różnice między gwiazdą, planetą i księżycem. Układali kosmiczne puzzle i dowiedzieli się, dlaczego naukowcy uznali, że Pluton jednak nie jest planetą. Podczas zabawy ruchowej “wybrali się” rakietą w Kosmos, a wcielając się w role wybranych planet poznali ich podstawowe właściwości. Układali z różnych produktów planety w kolejności od Słońca. Dużo radości dostarczyła piosenka pt. : W Układzie Słonecznym, którą uczniowie zaśpiewali z wielką ekspresją.

 

 

Uczniowie klasy 2c realizują projekt:

W kosmos z klasą. Jakie tajemnice kryje wszechświat?

Uczniowie będą prowadzili doświadczenia i obserwacje, które przybliżą im podstawowe informacje o przestrzeni kosmicznej. Poznają planety Układu Słonecznego, spróbują zaobserwować spadające gwiazdy oraz dowiedzą się, czym są strefy czasowe. Uczestnicząc w projekcie, dzieci wzmocnią umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia oraz rozwiną swoją ciekawość.

Na początku zostały zrealizowane dwie „Lekcje na rozgrzewkę ” których celem było jeszcze większe zintegrowanie uczniów i oswojenie z ich emocjami:

Lekcja 1: Dlaczego śmiech to zdrowie?

Podczas lekcji uczniowie wzięli udział w ćwiczeniach ruchowych, dzięki którym sprawdzili czy trudno jest kogoś rozśmieszyć oraz poznali różne zalety śmiania się. Z pomocą filmów instruktażowych trenowali różne techniki stosowane w śmiechoterapii. Oglądali miniwykład i przekonali się o dobroczynnym wpływie śmiechu na ludzki organizm.

Lekcja 2:Jak być dobrym przyjacielem?

Uczniowie obejrzeli krótki film edukacyjny, w którym lek. wet. Ewa Kaczmar z Wydziału Medycyny Weterynaryjnej UWM opowiedziała o przykładach przyjaźni w świecie zwierząt. Następnie uczniowie poznali historię mieszkańców odległej planety PIRX, którzy wysłali w kosmos ekspedycję badawczą w poszukiwaniu definicji prawdziwego przyjaciela. Realizując kolejne aktywności, dzieci spróbowali im w tym pomóc. Uczniowie wskazali jakie zachowania można uznać za przyjacielskie, a jak prawdziwy przyjaciel na pewno się nie zachowa. Podczas aktywności z włóczką dzieci przekonali się, jak silne więzi i zależności łączą grupę przyjaciół. Pracując w parach poszukali – niezbędnej w prawdziwej przyjaźni – równowagi.

 

Zajęcia wprowadzające w klasie 3a

Pierwszy etap projektu uczniowie rozpoczęli od zajęć, które zintegrowały klasę i oswoiły uczniów z ich emocjami. Trzecioklasiści dowiedzieli się jak rozpoznawać emocje i się z nimi oswoić. Rozmawialiśmy  również o różnicach między złością a agresją. Dzieci poznały społecznie akceptowalne sposoby wyrażania złości. Przed nami główne wyzwania w projekcie związane z ekonomią. 

zjęcie zrobione z góry nad siedzącymi w kole dziećmi. układają one puzzle na zdjęciu widać dzieci siedzące przed ekranem, ne którym wyświetlany jest film edukacyjny

Skip to content