Aktualności

Święto Nauki w klasach IV-VIII

23 kwietnia 2024 r uczniowie klas IV – VIII uczestniczyli w Święcie Nauki pod hasłem „Bądźmy eko”, które połączyliśmy z obchodzonym dzień wcześniej Dniem Ziemi. W tym dniu nie było typowych lekcji, w zamian uczniowie brali udział w różnych ciekawych aktywnościach.

Klasy VI-VIII dzień rozpoczęły od nakręcenia filmików o treściach propagujących ekologiczne działania (segregacja śmieci, ochrona wody, powietrza, ocieplenie klimatu). Pogoda nam dopisała i część uczniów nagrywała filmik na dworze, w otoczeniu przyrody.

Kolejną aktywnością dla uczniów był udział w warsztatach chemicznych, fizycznych i matematycznych.

Uczniowie klas siódmych zgłębiali tajniki prądu elektrycznego na warsztatach fizycznych. Badali różne substancje i ciała pod kątem przewodnictwa prądu elektrycznego. Budowali z przygotowanych elementów proste obwody elektryczne oraz modele urządzeń, z którymi spotykają się na co dzień w domu – model elektromagnesu i silnika elektrycznego. Dowiedzieli się też, co to takiego transformator, do czego służy i gdzie go można znaleźć. Jednak największą frajdę sprawiał uczniom widok obracającej się ramki miedzianej wokół baterii umieszczonej na magnesie neodymowym, czyli prosty silnik elektryczny.

Uczniowie klas szóstych wzięli udział w kolorowych warsztatach chemicznych. Sprawdzali przewodnictwo elektryczne w wodzie destylowanej, wodzie wodociągowej i w roztworze soli. Sprawdzali też przewodnictwo cieplne miedzi. Każdy uczeń przygotował roztwór soli, a następnie próbował oddzielić wodę od soli poprzez odparowanie rozpuszczalnika. Największą atrakcją był eksperyment „Tęcza w probówce”, podczas którego uczniowie zapoznali się z pojęciem gęstości i wykonali piękne, kolorowe tęcze.

Podczas warsztatów matematycznych uczniowie klas ósmych zajęli się bankowością, liczyli zadania związane z oprocentowaniem lokat pieniężnych i kredytów, obliczali odsetki w zależności od kapitału i czasu lokaty. Strasznie to skomplikowane, ale przyda się w życiu jak nic.

Klasy IV miały spotkanie z pszczelarzem panem Maciejem Raczkiem, który podzielił się swoją wiedzą na temat pszczół i roli, jaką odgrywają w ekosystemie. Następnie odbyły się warsztaty przyrodnicze, podczas których uczniowie poznawali różnorodność owadów, obserwując je pod mikroskopem i wykonując pszczołę z origami. Klasy V usłyszały fascynujące opowieści o Etiopii, o jej kulturze, tradycjach i życiu codziennym, prowadzone przez państwa Malaczyńskich. Podczas warsztatów geograficznych dowiedzieli się, jakie działalności człowieka przyczyniają się do zmian klimatu Ziemi i jak oni sami na co dzień mogą o nią dbać. Pełni energii i pomysłów tworzyli gry planszowe, karciane na zajęciach matematycznych.

Kolejnym zadaniem był „bieg patrolowy po wiedzę” w formie stacji zadaniowych. W różnych miejscach w szkole umieszczone zostały zestawy zadań z zakresu szkolnych przedmiotów o różnym stopniu trudności. Uczniowie w 3-4 osobowych grupach w ciągu 40 minut zaliczali bieg patrolowy, sami decydowali, które zadania, za ile punktów chcą rozwiązać, aby uzbierać w sumie jak najwięcej punktów. Zadania były dostosowane do wiedzy i umiejętności uczniów na danym poziomie, były to zadania kreatywne wymagające analizy, pogłówkowania.

Około godziny 13.00 spotkaliśmy się w naszym szkolnym amfiteatrze na podsumowaniu biegu. Wyróżniliśmy z każdej klasy tych uczniów, którzy uzyskali w biegu najwięcej punktów. Następnie został przedstawiony regulamin sprzątania świata, klasy otrzymały rękawiczki, mapki i udały się na wyznaczone trasy, aby posprzątać swoje najbliższe otoczenie. Akcja sprzątania świata jest już

naszą szkolną tradycją i ma na celu nie tylko uprzątnięcie odpadów ze wspólnej przestrzeni, ale również zwrócenie uwagi, że to my sami odpowiadamy za śmieci pojawiające się wokół nas i musimy dbać o naszą planetę i jej czystość.

Rękawiczki i worki zapewnił nam Urząd Gminy w Czerwonaku, pracownicy urzędu odebrali również zapełnione worki z ustalonych miejsc składowania.

To był ciekawy, pełen aktywności i pozytywnych wrażeń dzień, który na długo pozostanie w pamięci całej społeczności szkolnej 🙂 A może powtórzymy go jeszcze kiedyś?

 

 

Ewa Skweres

Iwona Hutek

Elżbieta Musielska

Zdjęcie nr 8 – grupa uczniów idzie chodnikiem, widać tylko ich plecy, ubrani są w kurtki, na plecach mają plecaki, dwie osoby na końcu grupy trzymają duże czarne worki, uczniowie biorą udział w sprzątaniu świata; w tle budynek Gminy w Czerwonaku, drzewa, trawnik, samochody oraz jezdnia. Zdjęcie nr 9 – na zdjęciu widać cztery dziewczynki, pierwsza od lewej w czarnej kurtce i łososiowej bluzie, druga w białej kurtce, ma długie ciemne włosy, po środku stoi dziewczyna w zielonej bluzie z kapturem, na bluzie są wyszyte zabawne oczy, na głowie ma czerwoną czapkę, dwie dziewczynki trzymają czarny worek na śmieci, inna wrzuca coś do worka, widać jeszcze fragment czwartej osoby we fioletowej kurtce, która trzyma mapkę. W tle budynek Gminy w Czerwonaku, drzewa, trawnik, samochody. Zdjęcie nr 7 – przed sceną stoi pani Dyrektor Szkoły w czerwonej kurtce i w czarnych spodniach, obok stoi wysoka dziewczyna w jasnej kurtce, uśmiecha się, obok niski chłopiec w czarnej kurtce, dalej chłopiec w niebieskiej kurtce i jeszcze jeden chłopak w czarnej kurtce. Uczniowie z panią Dyrektor pozują do zdjęcia. Po lewej stronie stoi pan w czapce, w szarej bluzie i czarnej kamizelce. W tle widać budynek szkoły, okna i scenę amfiteatru. Zdjęcie nr 10 – Na pierwszym planie stoją ławki, przy których siedzi dwóch chłopców w okularach, dalej siedzi jeszcze jedna osoba w czarnej bluzie, na ławkach widać kartki do kodowania, na których narysowane są pszczółki, na ławkach leży plecak, piórniki, chłopcy biorą udział w spotkaniu z pszczelarzem. Zdjęcie nr 6 – na ławce siedzi chłopak w ciemnych spodniach i biało-niebieskiej koszulce, patrzy na wieżę wykonaną ze sklejonych kartonów, a na nich naklejone są różne sketchnotki, obrazki. Obok ławka, okno, na parapecie, stoi kwiat w doniczce i papierowe lapbooki i leporello. Zdjęcie nr 5 – w centrum zdjęcia stoi duży stół pokryty folią ochronną, na stole stoją statywy do probówek, a w nich probówki z kolorową zawartością (żółte, zielone, niebieskie, czerwone ciecze, ułożone warstwami), taca ze zlewkami z kolorowymi cieczami, papierowe instrukcje do zadania, przy stole siedzi dziewczynka, która wlewa ciecz do probówki, widać też wyciągnięta rękę osoby, która trzyma pipetę z żółtą cieczą. Zdjęcie nr 4 - w centrum zdjęcia jest duży stół, a na nim leży mnóstwo kolorowych przewodów, są też zlewki z cieczami bezbarwnymi, drut miedziowy, kawałek cyny, kopystka drewniana, pisak, dookoła stołu siedzą uczniowie i montują zestawy do badania przewodzenia prądu w różnych roztworach. Widać twarz dziewczynki z długimi włosami oraz ręce innych uczniów siedzących przy stole i wykonujących eksperyment. Zdjęcie nr 3 – w centrum stoi duży stół, pokryty folią ochronną, dookoła stołu stoją chłopcy w czarno- szarych ubraniach. Widać głowę jednego z nich, chłopiec patrzy na eksperyment. Na stole stoi palnik gazowy, widać rękę, która trzyma łapę do probówek, a w niej aluminiowa miseczka. Palnik się pali, uczniowie odparowują wodę z roztworu soli. Na stole leżą kartki z instrukcją zadania, małe podgrzewacze, zlewka, kolba i szklane bagietki, słoik z solą kuchenną. Zdjęcie nr 1 – w centrum zdjęcia jest duży stół, a na nim leży mnóstwo kolorowych przewodów, są też baterie, żaróweczki, dookoła stołu siedzą uczniowie i montują proste obwody elektryczne, głównie widać ich dłonie.

Skip to content