Projekt „Dziecko z pasją”
Informacje o projekcie: https://wklasie.uniwersytetdzieci.pl/dziecko-z-pasja
Klasa 2a
Klasa 2a realizowała projekt „ Mali matematycy. Gdzie kryje się matematyka?. Uczniowie w ramach projektu zrealizowali 8 następujących scenariuszy: Jak być dobrym przyjacielem? Jak poznać kogoś lepiej? Gdzie jest prawo, a gdzie lewo?, Ile papieru jest w rolce?, Ile ścian ma wielościan?, Jak narysować koło?, Jak odczytać czas?, Jak płynie czas?. Dzieci podczas realizacji projektu były zaangażowane i chętnie wykonywały powierzone zadania. Rozwijały umiejętności samodzielnego, logicznego i krytycznego myślenia.
——————————————————————————————————————————————-
Klasa 1b
Podczas realizacji projektu „Projekt z klasą. Czy wiesz jak żyje jeż” klasa 1B uczestniczyła w wielu bardzo interesujących lekcjach i aktywnościach były to między innymi: Co zrobić, kiedy nic nie mogę zrobić? Jak być dobrym przyjacielem? Co to znaczy, że rośliny żyją? Gdzie mieszkają jeże? Dzieci były bardzo zaciekawione i zainteresowane omawianymi tematami, chętnie wykonywały i brały udział w różnego rodzaju zadaniach.
——————————————————————————————————————————————-
Klasa 1a
Uczniowie klasy 1a wraz z wychowawczynią brali udział w projekcie ,,Ciekawskie pierwszaki. Jak poznawać świat w klasie?”. Podczas projektu uczniowie mieli możliwość uczestniczyć w zajęciach dotyczących empatii, emocji, ruchu drogowego, a także tego, jak widzą różne zwierzęta, skąd się biorą pieniądze, jak sprawić, aby biegać szybciej niż szybko, jak zaplanować wiosenne porządki oraz czy wszyscy ludzie są tacy sami? Dzieci były bardzo zaangażowane w zajęcia, dowiadywały się wielu rzeczy, zadawały mnóstwo pytań, świetnie się przy tym bawiąc.
——————————————————————————————————————————————–
Klasa 2c
Nasze ostatnie zajęcia w klasie 2c
Dlaczego Księżyc czasami wygląda jak rogalik?
Podczas zajęć uczniowie sprawdzili, dlaczego widziany Księżyc przybiera różne kształty. Obejrzeli film z udziałem naukowca i slajdy o Księżycu. Z zaciekawieniem słuchali informacji o Księżycu. Wykonali doświadczenie, dzięki któremu zrozumieli, w jaki sposób powstają fazy Księżyca. Dowiedzieli się, jak one się nazywają i czym się charakteryzują. Będą mogli samodzielnie określać fazę Księżyca zaobserwowaną na niebie. Dzięki zabawie ruchowej, zrozumieli zjawisko ruchu obiegowego i obrotowego Ziemi oraz Księżyca.
Dlaczego istnieją strefy czasowe?
Podczas zajęć uczniowie odegrali role planet krążących w Układzie Słonecznym. Zobaczyli jak Ziemia kręci się wokół własnej osi oraz wokół Słońca i zbadali, jakie niesie to konsekwencje dla ludzi. Zapoznali się z globusem i mapą świata. Dowiedzieli się, że ruch obrotowy Ziemi wokół własnej osi sprawia, że w różnych miejscach w tym samym momencie, jest różna pora dnia lub nocy. Na to, jaka godzina jest w danym miejscu na świecie, wpływ ma nie tylko położenie i wysokość Słońca, ale także położenie w strefie czasowej. Obejrzeli film z udziałem podróżnika Stanisława Skotnickiego, prezentację multimedialną zawierającą ilustracje, które ułatwiły tłumaczenie trudnych zagadnień.
Nasze indeksy zapełnily się naklejkami, co oznacza koniec projektu. Mamy dyplom uczestnictwa w projekcie
Kolejne trzy lekcje z projektu wzbogaciły wiedzę uczniów o kosmosie.
Jak zbudować rakietę kosmiczną? Jak zaprojektować strój kosmonauty? Czy gwiazdy naprawdę spadają?
Uczniowie z zaciekawieniem obejrzeli film o rakietach kosmicznych oraz instrukcję stworzenia prototypu rakiety. Zbudowali w parach lub indywidualnie bardzo pomysłowe rakiety z butelek i klocków. Dyskutowali nad budową rakiety. Temat zafascynował szczególnie chłopców.
Projektując stroje kosmiczne uczniowie poszerzyli swoją wiedzę z astronomii i rozwinęli umiejętności matematyczne oraz plastyczne. Z ciekawością obejrzeli krótki film edukacyjny poświęcony właściwościom skafandrów kosmicznych.
Oglądając film o gwiazdach dowiedzieli się, czym są gwiazdy. Dzięki zabawie ruchowej przekonali się i zapamiętali, czym różni się meteor od meteorytu i meteoroidu, Rozmowa poparta prezentacją multimedialną pozwoliła im w pełni zrozumieć zjawisko „spadającej gwiazdy”. W filmie zobaczyli prawdziwe „kosmiczne prezenty”, znajdujące się w kolekcji Olsztyńskiego Obserwatorium Astronomicznego.
—————————————————————————————————————————
Mali Ekonomiści
Klasa 3a
Na kolejnych dwóch zajęciach uczniowie dowiedzieli się w jaki sposób rozłożone są produkty na półkach w sklepie i jak wpływa to na wybory konsumenckie. W kolejnych aktywnościach dzieci skupiły się przede wszystkim na oznaczeniach zamieszczonych na produktach. Samodzielnie tropili różne symbole na opakowaniach, a następnie przyporządkowali je do odpowiednich opisów. Zdobytą wiedzę wykorzystają do tego, by wybrać produkty i opakowania, które są najlepsze dla zdrowia i środowiska. W trakcie zajęć wprowadzone zostały podstawowe zagadnienia z ekonomii. Uczniowie, pracując w grupach, poznali definicję waluty oraz dokonali prostych przeliczeń walutowych. Samodzielnie przeprowadzili analizę dwóch przypadków wystąpienia niekontrolowanego dopływu pieniędzy na rynek, a następnie wzięli udział w symulacji zakupów na targu, która pozwoliła im na zdefiniowanie, czym jest popyt, konkurencja oraz w jaki sposób wpływają one na kształtowanie cen.
Klasa 2c
Zajęcia z projektu: W kosmos z klasą .
Lekcja 3
Ile planet ma Układ Słoneczny? Jak powstają planety?
Na zajęciach uczniowie zdobyli podstawowe informacje o Układzie Słonecznym. Wykonali z balonów oklejonych gazetami i pomalowanych planety. Dowiedzieli się z filmu, jak powstają planety, ile lat ma Ziemia i planety. Oglądali prezentację multimedialną i poznali różnice między gwiazdą, planetą i księżycem. Układali kosmiczne puzzle i dowiedzieli się, dlaczego naukowcy uznali, że Pluton jednak nie jest planetą. Podczas zabawy ruchowej “wybrali się” rakietą w Kosmos, a wcielając się w role wybranych planet poznali ich podstawowe właściwości. Układali z różnych produktów planety w kolejności od Słońca. Dużo radości dostarczyła piosenka pt. : W Układzie Słonecznym, którą uczniowie zaśpiewali z wielką ekspresją.
Uczniowie klasy 2c realizują projekt:
W kosmos z klasą. Jakie tajemnice kryje wszechświat?
Uczniowie będą prowadzili doświadczenia i obserwacje, które przybliżą im podstawowe informacje o przestrzeni kosmicznej. Poznają planety Układu Słonecznego, spróbują zaobserwować spadające gwiazdy oraz dowiedzą się, czym są strefy czasowe. Uczestnicząc w projekcie, dzieci wzmocnią umiejętność samodzielnego i krytycznego myślenia oraz rozwiną swoją ciekawość.
Na początku zostały zrealizowane dwie „Lekcje na rozgrzewkę ” których celem było jeszcze większe zintegrowanie uczniów i oswojenie z ich emocjami:
Lekcja 1: Dlaczego śmiech to zdrowie?
Podczas lekcji uczniowie wzięli udział w ćwiczeniach ruchowych, dzięki którym sprawdzili czy trudno jest kogoś rozśmieszyć oraz poznali różne zalety śmiania się. Z pomocą filmów instruktażowych trenowali różne techniki stosowane w śmiechoterapii. Oglądali miniwykład i przekonali się o dobroczynnym wpływie śmiechu na ludzki organizm.
Lekcja 2:Jak być dobrym przyjacielem?
Uczniowie obejrzeli krótki film edukacyjny, w którym lek. wet. Ewa Kaczmar z Wydziału Medycyny Weterynaryjnej UWM opowiedziała o przykładach przyjaźni w świecie zwierząt. Następnie uczniowie poznali historię mieszkańców odległej planety PIRX, którzy wysłali w kosmos ekspedycję badawczą w poszukiwaniu definicji prawdziwego przyjaciela. Realizując kolejne aktywności, dzieci spróbowali im w tym pomóc. Uczniowie wskazali jakie zachowania można uznać za przyjacielskie, a jak prawdziwy przyjaciel na pewno się nie zachowa. Podczas aktywności z włóczką dzieci przekonali się, jak silne więzi i zależności łączą grupę przyjaciół. Pracując w parach poszukali – niezbędnej w prawdziwej przyjaźni – równowagi.
Zajęcia wprowadzające w klasie 3a
Pierwszy etap projektu uczniowie rozpoczęli od zajęć, które zintegrowały klasę i oswoiły uczniów z ich emocjami. Trzecioklasiści dowiedzieli się jak rozpoznawać emocje i się z nimi oswoić. Rozmawialiśmy również o różnicach między złością a agresją. Dzieci poznały społecznie akceptowalne sposoby wyrażania złości. Przed nami główne wyzwania w projekcie związane z ekonomią.