Światowy Tydzień Mózgu
W ramach Światowego Tygodnia Mózgu zorganizowaliśmy w dniach 13-17 marca 2023 r. różnego rodzaju atrakcje dla naszych uczniów kl. VI-VIII.
Mając świadomość jak ważna jest aktywność fizyczna dla mózgu, uczestniczyliśmy w tańcach i animacjach z Członkami Klubu Seniora z Gminnego Ośrodka Kultury SOKÓŁ w Czerwonaku poprowadzonych przez panią Krystynę Dybę. Ponadto nowych układów tanecznych nauczyły nas uczennice ze szkolnego koła tanecznego pod opieką Nataszy Pawlak.
14 marca odbyło się spotkanie z Panią Aleksandrą Raczyńską, która jest studentką czwartego roku psychologii stacjonarnej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie realizuje specjalność psychologia kliniczna. Na zajęciach Pani Aleksandra opowiedziała, jak ważne jest zwracanie uwagi na własne emocje i potrzeby, dlaczego ludzie naturalnie dążą do życia w relacjach oraz jak wpływa to na kształtowanie swoich kompetencji, aby dzieci, wchodząc w okres dorastania, posiadały większą świadomość i umiejetność rozpoznawania własnych celów i pragnień.
Tak o spotkaniu z Panią Aleksandrą wypowiedziała się jedna z uczennic, Małgorzata Borowska-Dobrowolska: „Pani Ola opowiedziała nam jak ważne jest zwracanie uwagi na własne uczucia i emocje. Aż 20% życia to dzieciństwo i dorastanie .Większość z nas jest jeszcze w wieku szkolnym czyli w przedziale 7-12 lat, wtedy dążymy do pracowitości i kompetencji, ale są też tacy którzy są w wieku dorastania czyli 13-15 lat, wtedy dążymy do tożsamości, wierności sobie i zadania pytania kim jestem? Kluczową rolę w radzeniu sobie z wymaganiami otoczenia odgrywają inni ludzie. Osoby o dobrze uformowanej tożsamości to takie, które radzą sobie ze stresem, radzą z problemami itp. Oczywiście każdemu człowiekowi zdarzyło się mieć problem i być zestresowanym i wtedy powiedział o tym zaufanej osobie , która mu pomogła. Zachęcam do brania udziału w takich spotkaniach i wyniesienia z niego nowej wiedzy na dany temat.”
Uczniowie, którzy nie uczestniczyli w spotkaniu z Panią Aleksandrą poznawali wraz z swoimi wychowawcami układ limbiczny naszego mózgu, odpowiedzialny za takie procesy jak pamięć, uczenie się czy emocje.
W kolejnym dniu odbyły się gry i łamigówki w bibliotece. Na przerwach uczniowie ćwiczyli lewą półkulę mózgową odpowiedzialną za myślenie logiczne i analityczne.
Doświadczyliśmy również praktyki mindfulness. Na przerwach uczniowie zostali zaproszeni do sali relaksu, gdzie praktykowali uważność poprzez technikę medytacyjną.
Ostatni dzień zakończyliśmy szkolną rozgrywką w Kahoota dotyczącą wiedzy o mózgu. Serdecznie gratulujemy zwycięzcom: 1 miejsce Stanisław Kłosowski, 2 miejsce Kacper Waraczewski, 3 miejsce Szymon Smektała. Gratulacje należą się również wszystkim uczniom, którzy podjęli się wyzwania i przystąpili do rozgrywki. Tego dnia cała społeczność szkolna miała również okazje wyciszyć się przy muzyce relaksacyjnej.
Justyna Wielgus