CYFROWA SZKOŁA WIELKOPOLSKA@2030
Nasza szkoła znalazła się na liście 13 szkół zakwalifikowanych do udziału w działaniach Centrum Nauczania Zdalnego.
Centrum Nauczania Zdalnego jest zadaniem wchodzącym w skład dużego, unikalnego w skali kraju projektu Cyfrowa Szkoła Wielkopolsk@ 2030, który realizowany jest przez województwo wielkopolskie, Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Poznaniu w partnerstwie z fundacją Ogólnopolski Operator Oświaty w ramach Funduszy Europejskich dla Wielkopolski 2021-2027. Ma on zapewnić wsparcie dyrektorom w sytuacji braków kadrowych albo konieczności zorganizowania doraźnego zastępstwa w razie nieobecności nauczyciela, a w ten sposób zapewnienia realizacji podstawy programowej.
Centrum Nauczania zdalnego ma zatrudnić 15 nauczycieli z kwalifikacjami w zakresie nauk matematyczno-przyrodniczych oraz języków obcych. Będą oni mogli prowadzić zajęcia w klasach 7-8 szkół podstawowych i szkołach średnich. Nad programem zajęć, efektywnością i badaniem skuteczności czuwać będzie ekspercka komisja ewaluacyjna.
Zajęcia będą prowadzone zdalnie, ale uczniowie będą obecni w klasie, a nad ich bezpieczeństwem czuwać będzie nauczyciel – opiekun zatrudniony w szkole.
Oprogramowanie obsługujące system da nauczycielowi możliwość komunikacji z całą klasą i poszczególnymi uczniami. Nauczyciel prowadzący zajęcia będzie mógł komunikować się z uczniami, zadając pytania. Z kolei uczniowie będą mogli na nie odpowiadać, a nawet rozwiązywać zadania przy wirtualnej tablicy.
Uczniowie podczas zajęć będą tworzyć i otrzymywać notatki w postaci sketchnotek, a ocenianie uczniów polegać będzie na otrzymywaniu od osób prowadzących informacji zwrotnej, co z korzyścią wpisuje się w obowiązujący w naszej szkole system oceniania.
Szkoły, które przystąpiły do pilotażowego programu, zostaną wyposażone w nowoczesną pracownię do zajęć zdalnych z mobilnym monitorem interaktywnym, 30 tabletami, drukarką oraz laptopem dla nauczyciela. Dzięki temu wszyscy uczniowie będą mogli pracować na interaktywnych stanowiskach.
Projekt zakłada nowoczesne podejście do edukacji, które w efekcie w społeczeństwie nie tylko podniesie kompetencje cyfrowe, takie jak znajomość nowych technologii, ale również ukształtuje otwartą postawę wobec nowych rozwiązań, sprzyjającą szybkiej adaptacji do nowych warunków.
Iwona Hutek